يکشنبه 18 خرداد 1404 - 11 ذو الحجة 1446
 نقش جنسيت در پيشرفت يادگيري و رضايت مندي فراگيران
دوره سوم (1391) , شماره سوم English Article
مدیریت در سیستم سلامت
الناز اصغری 1، مریم شاملی 2،
  • تاریخ دریافت 1391/05/30
  • تاریخ پذیرش 1391/07/30
  • تاریخ انتشار 1391/09/30
زمينه و اهداف: يادگيري يکي از مهمترين فعاليت هاي انساني است، از اين رو يکي از مهمترين وظايف صاحب نظران اين است که عوامل فردي مؤثر در يادگيري از جمله جنس را شناسايي و فرآيند مربوطه را بر اساس آن تعديل نمايند، تا نتايج بهتر و طولاني تر باشد. لذا اين مطالعه با هدف تعيين نقش جنس در ميزان يادگيري و رضايت مندي فراگيران از روش تدريس انجام شد.

مواد و روش ها: اين مطالعه ي مشاهده اي در انجمن پرستاري رشت انجام شد. به دو گروه از فراگيران خانم (19نفر) و آقا (21نفر) که به صورت در دسترس انتخاب شده بودند، تدريس مشابه صورت گرفت و در نهايت ميزان يادگيري و رضايت مندي فراگيران از روش تدريس با پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از نرم افزار SPSS13 و با آزمون هاي تي تست مستقل، کاي دو و تست دقيق فيشر سنجيده شد.

يافته ها: مقايسه دو گروه نشان داد که تفاوت آماري معني داري بين مشخصات فردي دو گروه از نظر سابقه کار در حيطه علوم پزشکي (p<0.002)، ميزان علاقه آن ها به علوم پزشکي (p<0.0001) و وضعيت تأهل (p<0.025) وجود داشت. خانم ها به طور معني داري رضايت بيشتري از روش تدريس داشتند (p<0.0001). ولي تفاوت دو گروه از نظر پيشرفت يادگيري (تفاوت وضعيت آزمون نهايي نسبت به پيش آزمون) معني دار نبود.

بحث و نتيجه گيري: طبق نتايج به دست آمده پيشرفت علمي فراگيران مؤنث و مذکر با روش تدريس سخنراني مشابه است. ولي فراگيران خانم رضايت بيشتري از اين روش دارند.
جنسیتپیشرفت یادگیریرضایتمندیروش تدریسرشت
1650
1136
 
  معرفی

كتابخانه مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي در گروه آموزش علوم پزشكي واقع است اين كتابخانه به گونه يك جريان زنده و پويا مي ماند كه انواع مواد چاپي و غير چاپي به كتابخانه وارد شده و پس از سازماندهي در اختيار كاربران قرار مي گيرد اين كتابخانه زير مجموعه كتابخانه ديجيتالي بوده و همه كاربران علوم پزشكي از طريق نرم افزار مكتوب به آن دسترسي دارند . و كليه كاربران از طريق ثبت نام اينترنتي در كتابخانه ديجيتالي و انتخاب كتابخانه مر كز مطالعات پس از تاييد كتابدار مسئول به عضويت كتابخانه درآمده و از كليه خدمات آن مي توانند بهره مند شوند . و مخزن كتابخانه به صورت قفسه باز اداره مي شو د و مراجعين محترم مي توانند شخصا كتاب يا نشريه مورد نظر را از روي قفسه ها انتخاب نمايند و چنانچه مراجعين نياز به راهنمايي جهت دسترسي به ساير منابع كتابخانه ها داشته باشند مي توانند با راهنمايي كتابدار از برنامه مكتوب استفاده كنند . در حال حاضر ، اين كتابخانه مورد استفاده مشترك مر كز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي و گروه آموزش علو م پزشكي مي باشد

پوشش موضوعي منابع :

اين كتابخانه شامل مجموعه اي از كتب ، مجلات ، فيلم ، سي دي و جزوات آموزشي پيرامون موضوعاتي چون : آموزش پزشكي ، مديريت آموزشي ، ارزشيابي آموزشي ، برنامه ريزي درسي ، روش تدريس ، روش تحقيق ، شيوه هاي آموزش ، روانشناسي آموزشي ، تكنولوژي آموزشي و پزشكي مبتني برشواهد و...است

تعداد كتب فارسي و لا تين كتابخانه بيش از 1100 جلدمي باشد . و بيش از سي عنوان نشريات لا تين و فارسي در زمينه تخصصي آموزش پزشكي ، تحقيق و پژوهش در آموزش و...مي باشد . و كتابخانه مر كز مطالعات مانند ساير كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي بطور دائم آنلا ين بوده و مراجعان مي توانند از پايگاههاي مورد اشتراك دانشگاه مقالا ت Full text و از پايگاههاي داخلي مقالات فارسي با متن كامل دريافت كنند

 

خدمات كتابخانه اي :

ميز امانت و ارائه سرويس به مراجعان ؛

امانت مواد چاپي و غير چاپي

ارائه خدمات جستجو در اينترنت در محل كتابخانه و تهيه پرينت ؛

امكان اتصال به ساير كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي تبريز و آگاهي از منابع موجود در آن كتابخانه ها

امكان جستجو در پايگاههاي اطلاعاتي دانشگاه علوم پزشكي ( در سايت tbzmed.ac.ir ) و دسترسي به مقالات با متن كامل پايگاهها

كمك به مراجعان در جستجوي مقالات در بانكهاي اطلاعاتي از طريق شبكه اينترنت

راهنمايي و آموزش مراجعين در بازيابي اطلاعات و بهره گيري هر چه بهتر از منابع

ارائه خدمات پرينت از CD هاي علمي

 

امكانات كتابخانه :

        · مخزن كتاب هاي چاپي فارسي و لاتين

        · سالن كنفرانس : مجهز به وسايل و تجهيزاتي از جمله لپ تاب ، ويدئو پرژكتور ، ويژيولايزر ، اورهد مي باشد

        · سالن مطالعه

        · تعداد 9 عدد كامپيوتر متصل به اينترنت براي استفاده مراجعان

 

اعضاي كتابخانه :

      · كتابخانه اعضاي زير را مي تواند به عضويت بپذيرد :

      · استادان و دانشجويان رشته هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز

     · دانشجويان كارشناسي ارشد آموزش علوم پزشكي

      · دانشجويان واحد استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشكي تبريز

      · كاركنان شاغل مر كز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي تبريز

 

شرايط استفاده از كتابخانه :

        · كادر آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مي توانند با ارائه كارت شناسايي معتبر از منابع كتابخانه استفاده كنند

        · كليه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه تبريز مي توانند با كارت دانشجويي معتبر از منابع كتابخانه استفاده كنند.

 

ساعات كار كتابخانه :

      تمام ايام هفته به غير از ايام تعطيل از ساعت 8 صبح تا 14 بعد از ظهر داير مي باشد

 

نحوه امانت كتاب ،CD و..

 

امانت كتاب : براي دانشجويا ن به مدت 2 هفته براي اساتيد به مدت سه هفته مي باشد . و پايان نامه ها و نشريات كتبخانه و كتابهاي مرجع به امانت داده نمي شود و مراجعان مي توانند در سالن مطالعه از آنها استفاده كنند و كادر آموزشي نبايد در هر زمان بيش از 4جلد كتاب و دانشجويان مقاطع بالاتر ( كارشناسي ارشد ، دكتراي و فوق تخصص ) 3 جلد و ديگر دانشجويان و كاركنان نبايد بيش از سه جلد كتاب نزد خود به امانت داشته باشند .

 

مسئول کتابخانه: حكيمه حضرتي – كارشناس كتابداري و اطلاع رساني پزشكي