يکشنبه 18 خرداد 1404 - 11 ذو الحجة 1446
 انتقال دانش سلامت
دوره چهارم (1392) , شماره چهارم English Article
اطلاعات سلامت و کتابداری پزشکی
زهرا گل محمدی 1،
  • تاریخ دریافت 1392/10/08
  • تاریخ پذیرش 1392/12/01
  • تاریخ انتشار 1392/12/20
زمينه و اهداف: انتقال دانش سلامت يک مسئله اصلي در ارتقاء عملکردهاي آموزشي در حوزه سلامت است. با اين حال هنوز شکاف بزرگي بين دانش سلامت توليد شده توسط محققين و دانش استفاده شده در عمل وجود دارد. مقاله حاضر يک مطالعه مروري است که از مرور مقالات چاپ شده، سايت هاي مرتبط و دانشگاه هاي معتبر جهان در زمينه انتقال دانش سلامت تهيه و تدوين شده است.

مواد و روش ها
: اين مطالعه به روش مرور غيرسيستماتيک در بين متون مرتبط قابل دسترس انجام يافته است. اين مطالعه به روش توصيفي انجام شده است که از مقالات چاپ شده، سايت هاي مرتبط و سايت هاي دانشگاه هاي معتبر جهان در زمينه انتقال دانش سلامت استفاده شده است.

يافته ها
: نتايج مطالعه ما نشان داد که انتقال دانش سلامت بيشتر در اين حيطه ها مطرح شده است: انتقال دانش سلامت از دانشگاه به جامعه، از دانشگاه به صنعت و تجارت، از دانشگاه به بالين، از دانشگاه به سياست مداران و انتقال دانش داخل سازمان علوم پزشكي. همچنين براساس نتايج مطالعه ما در متون مرتبط مختلف، در چرخه انتقال دانش مدل¬هاي مختلفي وجود دارد که عبارتند از: مدل¬هاي تحقيق، توسعه و انتشار دانش سلامت، مدل هاي حل مسئله دانش سلامت، مدل هاي اتصال دانش سلامت و مدل هاي تعامل اجتماعي دانش سلامت. طبق مدل آخر استفاده از دانش سلامت نتيجه تعاملات مکرر بين محققين و استفاده کنندگان است که مدل مناسبي مي باشد. عملاً مدل تعامل اجتماعي دانش سلامت يک ديدگاه پويا براي بررسي انتقال دانش سلامت ارائه مي کند. با مرور متون در مورد فرآيندهاي انتقال دانش سلامت بين دو سيستم (محققين و  استفاده کنندگان) فرآيندي با شش مرحله، شامل: توليد دانش سلامت، انطباق دانش سلامت، انتشار دانش سلامت، دريافت دانش سلامت، پذيرش دانش سلامت و استفاده از دانش سلامت پيشنهاد مي شود.

بحث و نتيجه گيري
: نتايج حاصل از مطالعه نشان مي دهد که بررسي دقيق و منطقي فرآيندهاي انتقال دانش سلامت در حيطه هاي مختلف و نقش عوامل واسطه اي مؤثر در اين انتقال به ويزه در دانشگاه هاي موفق جهان به ما کمک خواهند نمود تا با شناخت بهترين و موثرترين رويکردها و توجه به بومي سازي آن و امکانات داخل کشور با برقراري بهترين تعاملات در امر انتقال دانش سلامت بين حيطه هاي مختلف به کاربردي نمودن نتايج تحقيق کمک شاياني نمود و در توسعه پايدار کشور نقش مهمي ايفاء نمود. بديهي است که نقش روشنفکران و متفکرين در تعامل منطقي و ايجاد تعادل در فرآيند انتقال دانش سلامت و ممانعت از استثمار يک جانبه و تمرکز بر اولويت ها و جلوگيري از سوگرايي بسيار مهم و ضروري خواهد بود.

انتقال دانشدانش سلامتدانشگاههاکاربران
1820
1083
 
  معرفی

كتابخانه مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي در گروه آموزش علوم پزشكي واقع است اين كتابخانه به گونه يك جريان زنده و پويا مي ماند كه انواع مواد چاپي و غير چاپي به كتابخانه وارد شده و پس از سازماندهي در اختيار كاربران قرار مي گيرد اين كتابخانه زير مجموعه كتابخانه ديجيتالي بوده و همه كاربران علوم پزشكي از طريق نرم افزار مكتوب به آن دسترسي دارند . و كليه كاربران از طريق ثبت نام اينترنتي در كتابخانه ديجيتالي و انتخاب كتابخانه مر كز مطالعات پس از تاييد كتابدار مسئول به عضويت كتابخانه درآمده و از كليه خدمات آن مي توانند بهره مند شوند . و مخزن كتابخانه به صورت قفسه باز اداره مي شو د و مراجعين محترم مي توانند شخصا كتاب يا نشريه مورد نظر را از روي قفسه ها انتخاب نمايند و چنانچه مراجعين نياز به راهنمايي جهت دسترسي به ساير منابع كتابخانه ها داشته باشند مي توانند با راهنمايي كتابدار از برنامه مكتوب استفاده كنند . در حال حاضر ، اين كتابخانه مورد استفاده مشترك مر كز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي و گروه آموزش علو م پزشكي مي باشد

پوشش موضوعي منابع :

اين كتابخانه شامل مجموعه اي از كتب ، مجلات ، فيلم ، سي دي و جزوات آموزشي پيرامون موضوعاتي چون : آموزش پزشكي ، مديريت آموزشي ، ارزشيابي آموزشي ، برنامه ريزي درسي ، روش تدريس ، روش تحقيق ، شيوه هاي آموزش ، روانشناسي آموزشي ، تكنولوژي آموزشي و پزشكي مبتني برشواهد و...است

تعداد كتب فارسي و لا تين كتابخانه بيش از 1100 جلدمي باشد . و بيش از سي عنوان نشريات لا تين و فارسي در زمينه تخصصي آموزش پزشكي ، تحقيق و پژوهش در آموزش و...مي باشد . و كتابخانه مر كز مطالعات مانند ساير كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي بطور دائم آنلا ين بوده و مراجعان مي توانند از پايگاههاي مورد اشتراك دانشگاه مقالا ت Full text و از پايگاههاي داخلي مقالات فارسي با متن كامل دريافت كنند

 

خدمات كتابخانه اي :

ميز امانت و ارائه سرويس به مراجعان ؛

امانت مواد چاپي و غير چاپي

ارائه خدمات جستجو در اينترنت در محل كتابخانه و تهيه پرينت ؛

امكان اتصال به ساير كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي تبريز و آگاهي از منابع موجود در آن كتابخانه ها

امكان جستجو در پايگاههاي اطلاعاتي دانشگاه علوم پزشكي ( در سايت tbzmed.ac.ir ) و دسترسي به مقالات با متن كامل پايگاهها

كمك به مراجعان در جستجوي مقالات در بانكهاي اطلاعاتي از طريق شبكه اينترنت

راهنمايي و آموزش مراجعين در بازيابي اطلاعات و بهره گيري هر چه بهتر از منابع

ارائه خدمات پرينت از CD هاي علمي

 

امكانات كتابخانه :

        · مخزن كتاب هاي چاپي فارسي و لاتين

        · سالن كنفرانس : مجهز به وسايل و تجهيزاتي از جمله لپ تاب ، ويدئو پرژكتور ، ويژيولايزر ، اورهد مي باشد

        · سالن مطالعه

        · تعداد 9 عدد كامپيوتر متصل به اينترنت براي استفاده مراجعان

 

اعضاي كتابخانه :

      · كتابخانه اعضاي زير را مي تواند به عضويت بپذيرد :

      · استادان و دانشجويان رشته هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز

     · دانشجويان كارشناسي ارشد آموزش علوم پزشكي

      · دانشجويان واحد استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشكي تبريز

      · كاركنان شاغل مر كز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي تبريز

 

شرايط استفاده از كتابخانه :

        · كادر آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مي توانند با ارائه كارت شناسايي معتبر از منابع كتابخانه استفاده كنند

        · كليه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه تبريز مي توانند با كارت دانشجويي معتبر از منابع كتابخانه استفاده كنند.

 

ساعات كار كتابخانه :

      تمام ايام هفته به غير از ايام تعطيل از ساعت 8 صبح تا 14 بعد از ظهر داير مي باشد

 

نحوه امانت كتاب ،CD و..

 

امانت كتاب : براي دانشجويا ن به مدت 2 هفته براي اساتيد به مدت سه هفته مي باشد . و پايان نامه ها و نشريات كتبخانه و كتابهاي مرجع به امانت داده نمي شود و مراجعان مي توانند در سالن مطالعه از آنها استفاده كنند و كادر آموزشي نبايد در هر زمان بيش از 4جلد كتاب و دانشجويان مقاطع بالاتر ( كارشناسي ارشد ، دكتراي و فوق تخصص ) 3 جلد و ديگر دانشجويان و كاركنان نبايد بيش از سه جلد كتاب نزد خود به امانت داشته باشند .

 

مسئول کتابخانه: حكيمه حضرتي – كارشناس كتابداري و اطلاع رساني پزشكي