يکشنبه 18 خرداد 1404 - 11 ذو الحجة 1446
 Designing and Assessing the Validity and Reliability of the Hospital Readiness Assessment Tools to Conducting Quality Improvement Program
2016 , 7 , 2 Persian article
Quality of Health Care Delivery
Kamal Gholipoor 1, Jafar Sadegh Tabrizi 2, Amaneh Mirzaei 3, Shabnam Izadi 4,
  • Received 4/9/2016
  • Receipt 6/19/2016
  • Published 9/20/2016
Background and objectives: Identifying the readiness of hospital and its strengths and weaknesses can be useful in developing appropriate planning and situation analyses and management to getting effective in clinical audit programs. The aim of this study was to design and assess the validity of the Hospital Readiness Assessment Tools to conduct quality improvement and clinical audit programs.

Material and Methods: In this study, based on the results of a systematic review of literature, an initial questionnaire with 77 items was designed. Questionnaire content validity was reviewed by experts in the field of hospital management and quality improvement in Tabriz University of Medical Sciences. For this purpose, 20 questionnaires were sent to experts. Finally, 15 participants returned completed questionnaire. Questionnaire validity was reviewed and confirmed based on Content Validity Index and Content Validity Ratio. Questionnaire reliability was confirmed based on Cronbach's alpha index (α = 0.96) in a pilot study by participation of 30 hospital managers.

Results:
The results showed that the final questionnaire contains 54 questions as nine category as: data and information (9 items), teamwork (12 questions), resources (5 questions), patient and education (5), intervention design and implementation (5 questions), clinical audit management (4 questions), human resources (6 questions), evidence and standard (4 items) and evaluation and feedback (4 items). The final questionnaire content validity index was 0.91 and final questionnaire Cronbach's alpha coefficient was 0.96.

Conclusion:
Considering the relative good validity and reliability of the designed tool in this study, it appears that the questionnaire can be used to identify and assess the readiness of hospitals for quality improvement and clinical audit program implementation

Hospital Readiness Assessment ToolsClinical AuditQuality ImprovementContent Validityvalidity
1696
1258
 
  اهم فعالیتها و دستاوردهای گروه آموزش پزشکی

 اهم فعالیتها و دستاوردهای گروه آموزش پزشکی

.     برگزاري كارگاههاي آموزشي براي اعضاي هيات علمي و كارشناسان دفاتر توسعه

راه اندازي دوره فلوشيپ مهارتهاي دانشگاهي براي كارشناسان دفاتر توسعه و اعضاي هيات علمي

طراحي و تصويب دوره كارشناسي ارشد آموزش علوم پزشكي بصورت نيمه حضوري

اجرای دو دوره کارشناسی ارشد

ایجاد مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی

برگزاری کارگاههای ضیافت اندیشه اساتید

برگزاری کارگاههای حاکمیت بالینی

برگزاری کارگاهها آموزشی برای دانشجویان PhD و دستیاران

طراحی و اجرای کارگاههای آموزش پزشکی برای سایر دانشگاهها

كمك به بازنگري برنامه راهبردي حوزه معاونت آموزشي دانشگاه

كمك به تشكيل كميته ارتقاي رتبه دانشگاه و ارائه كمك هاي مشاوره و اجراي آن در دانشكده‌ها

جلب همكاري اساتيد براي تقويت شوراي گروه

همكاري موثر در مراحل ايجاد مركز پژوهش در آموزش علوم پزشكي

تدوين بسته‌هاي آموزشي چند رسانه‌اي و كمك به تدوين محتواي آموزشي الكترونيكي كارگاه ها و دوره‌هاي آموزش مهارتهاي دانشگاه

فعاليت مستمر بعنوان دبيرخانه جشنواره آموزشي شهيد مطهري