شنبه 10 خرداد 1404 - 03 ذو الحجة 1446
 
 

 این کارگاهها برای آن عده از اعضای هیأت علمی که متقاضی ارتقا از استادیاری به دانشیاری و یا از دانشیاری به استادی هستند ، برگزار میشود. تاکنون 5 دوره برگزار گردیده و ارزشیابی کارگاهها از  قسمت ارزشیابی قابل رویت می باشند.

 
 

 
 
 

 

آئین نامه کارگاههای محوری برای اعضای هیأ ت علمی

مقدمه :

 

نیاز سنجی های متعدد نشان داده که اعضای هیأت علمی در مراحل مختلف شروع و ادامه کار دانشگاهی ، علاوه بر توانمندی در رشته تخصصی خود به سایر توانمندیهای بین رشته ای که ادامه آموزش ، پژوهش و مدیریت در عرصه های مختلف علوم پزشکی است ، نیز نیازمندند که معمولا در دوران تحصیلات دانشگاهی زمینه مطالعه و فعالیت در آن حوزه ها را نیافته اند.
 
اهم حیطه های توانمندی اعضای هیأت علمی عبارتند از :
1)     آموزش پایه و بالینی
2)     برقراری ارتباط و مشاوره
3)     پژوهش در نظام سلا مت و آموزش
4)     مراقبت های جامع در سلا مت و بیماری
5)     مدیریت و رهبری آموزشی
6)     اخلاق و رفتار حرفه ای
7)     برنامه ریزی راهبردی و آموزشی
8)     تهیه و تدوین منابع آموزشی
9)     نو آوری و خلاقیت علمی و آموزشی
10)     ارزشیابی و ارتقای کیفیت برنامه های آموزشی
11)     بکارگیری و توسعه فناوریهای نوین در آموزش ، پژوهش و مراقبت
12)   ارتقای فردی و حرفه ای
 
بدیهی است که دستیابی به این توانمندیها در یک مرحله ممکن نبوده و در هریک از مراحل جذب و ارتقای هیأت علمی بایستی بمرور برنامه ریزی و به تناسب نیازهای عمومی و فردی اعضای هیأت علمی اجرا گردد.
پس از سالها تجربه برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی برای اعضای هیأت علمی ، ضرورت تدوین بسته های آموزشی " مهارتهای دانشگاهی " حداقل در سطوح زیر ، مورد تأیید و تأکید هیأت ممتحنه آموزش پزشکی ، شورای عالی برنامه ریزی و سایر مسئولین قرار گرفت . در نتیجه ضمن تدوین برنامه جدید ارتقای اعضای هیأت علمی و با جمع بندی دوره های کوتاه مدت و بلند مدت آموزشی برای اعضای هیأت علمی ودر راستای نیل به توانمندیهای مورد اشاره دوره های آموزشی زیر تدوین شده است :
 
الف – دوره آموزش مهارتهای دانشگاهی  ، برای کلیه اعضای هیأت علمی که متقاضی استخدام به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی هستند .
 
ب- کارگاههای محوری ، برای آن عده از اعضای هیأت علمی که متقاضی ارتقا از استادیاری به دانشیاری و یا از دانشیاری به استادی هستند .
 
د- دوره کارشناسی ارشد آموزش علوم پزشکی  ، برای اعضای هیأت علمی علاقمند به فعالیت در مراکز یا دفاتر توسعه آموزش و یا علاقمند به ارتقای فردی یا حرفه ای .
 
برای "دوره کوتاه مدت مهارتهای دانشگاهی " و " دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی " قبلا آئین نامه های اختصاصی تدوین شده و در سایت EDC تبریزقابل دستیابی است .
آئین نامه زیر بمنظور تعیین نحوه برگزاری و صدور گواهیهای " کارگاههای محوری " برای اعضای هیأت علمی تدوین شده است .
 
 
کارگاههای محوری ،
این کارگاهها به منظور تعیین حداقل مهارتهای مورد نیاز اعضای هیأت علمی در زمینه آموزش علوم پزشکی بشرح زیر تعیین و به تصویب هیأت رئیسه دانشگاه رسیده است :
 
جدول کارگاههای محوری
عنوان كارگاهها
برنامه ريزي درسي
برنامه ريزي درسي
کارگاه روشها و فنون تدريس1
کارگاه روشها و فنون تدريس2
کارگاه روشها و فنون تدريس3
کارگاه روشها و فنون تدريس4
کارگاه روشها و فنون تدريس5
کارگاه روشها و فنون تدريس6
ارزيابي دانشجو1
ارزيابي دانشجو 2
ارزيابي صلاحيت هاي باليني
ساير روشهاي ارزيابي صلاحيت هاي باليني
 

 

فرایند برگزاری و صدور گواهی کارگاههای محوری :
1-     هریک از اعضای هیأت علمی متقاضی ارتقا و یا شرکت در کارگاهها ابتدا با کسب موافقت گروه آموزشی مربوطه ، فرم ثبت نام در کارگاههای مورد نیاز را تکمیل و به گروه آموزش پزشکی در مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی تحویل می نمایند .
2-      ارزیابی و صدور گواهی کارگاهها منوط به عوامل زیر خواهد بود :
شرکت فعال در کارگاههای فعلی یا قبلی این مرکز
تدوین و ارائه پروژه هاو سایر تکالیف عملی کارگاهها نظیر طرح درس یا دوره آموزشی ، طراحی آزمون ، برگزاری و تحلیل سئوالات یک درس منتخب ، تدوین طرح ارزشیابی و .....
کسب نمره قبولی در ارزیابی کارگاهها
3- گواهی حضور در کارگاهها که اعضای هیأت علمی در سالهای اخیر گذرانده اند نیز با توجه به شرایط فوق ارزیابی میشود .

 

دریافت فایل آئین نامه بصورت پی.دی.اف