آئین نامه کارگاههای محوری برای اعضای هیأ ت علمی
مقدمه :
نیاز سنجی های متعدد نشان داده که اعضای هیأت علمی در مراحل مختلف شروع و ادامه کار دانشگاهی ، علاوه بر توانمندی در رشته تخصصی خود به سایر توانمندیهای بین رشته ای که ادامه آموزش ، پژوهش و مدیریت در عرصه های مختلف علوم پزشکی است ، نیز نیازمندند که معمولا در دوران تحصیلات دانشگاهی زمینه مطالعه و فعالیت در آن حوزه ها را نیافته اند.
اهم حیطه های توانمندی اعضای هیأت علمی عبارتند از :
1) آموزش پایه و بالینی
2) برقراری ارتباط و مشاوره
3) پژوهش در نظام سلا مت و آموزش
4) مراقبت های جامع در سلا مت و بیماری
5) مدیریت و رهبری آموزشی
6) اخلاق و رفتار حرفه ای
7) برنامه ریزی راهبردی و آموزشی
8) تهیه و تدوین منابع آموزشی
9) نو آوری و خلاقیت علمی و آموزشی
10) ارزشیابی و ارتقای کیفیت برنامه های آموزشی
11) بکارگیری و توسعه فناوریهای نوین در آموزش ، پژوهش و مراقبت
12) ارتقای فردی و حرفه ای
بدیهی است که دستیابی به این توانمندیها در یک مرحله ممکن نبوده و در هریک از مراحل جذب و ارتقای هیأت علمی بایستی بمرور برنامه ریزی و به تناسب نیازهای عمومی و فردی اعضای هیأت علمی اجرا گردد.
پس از سالها تجربه برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی برای اعضای هیأت علمی ، ضرورت تدوین بسته های آموزشی " مهارتهای دانشگاهی " حداقل در سطوح زیر ، مورد تأیید و تأکید هیأت ممتحنه آموزش پزشکی ، شورای عالی برنامه ریزی و سایر مسئولین قرار گرفت . در نتیجه ضمن تدوین برنامه جدید ارتقای اعضای هیأت علمی و با جمع بندی دوره های کوتاه مدت و بلند مدت آموزشی برای اعضای هیأت علمی ودر راستای نیل به توانمندیهای مورد اشاره دوره های آموزشی زیر تدوین شده است :
الف – دوره آموزش مهارتهای دانشگاهی ، برای کلیه اعضای هیأت علمی که متقاضی استخدام به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی هستند .
ب- کارگاههای محوری ، برای آن عده از اعضای هیأت علمی که متقاضی ارتقا از استادیاری به دانشیاری و یا از دانشیاری به استادی هستند .
د- دوره کارشناسی ارشد آموزش علوم پزشکی ، برای اعضای هیأت علمی علاقمند به فعالیت در مراکز یا دفاتر توسعه آموزش و یا علاقمند به ارتقای فردی یا حرفه ای .
• برای "دوره کوتاه مدت مهارتهای دانشگاهی " و " دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی " قبلا آئین نامه های اختصاصی تدوین شده و در سایت EDC تبریزقابل دستیابی است .
• آئین نامه زیر بمنظور تعیین نحوه برگزاری و صدور گواهیهای " کارگاههای محوری " برای اعضای هیأت علمی تدوین شده است .
|
کارگاههای محوری ،
این کارگاهها به منظور تعیین حداقل مهارتهای مورد نیاز اعضای هیأت علمی در زمینه آموزش علوم پزشکی بشرح زیر تعیین و به تصویب هیأت رئیسه دانشگاه رسیده است :
جدول کارگاههای محوری
عنوان كارگاهها
|
برنامه ريزي درسي
|
برنامه ريزي درسي
|
کارگاه روشها و فنون تدريس1
|
کارگاه روشها و فنون تدريس2
|
کارگاه روشها و فنون تدريس3
|
کارگاه روشها و فنون تدريس4
|
کارگاه روشها و فنون تدريس5
|
کارگاه روشها و فنون تدريس6
|
ارزيابي دانشجو1
|
ارزيابي دانشجو 2
|
ارزيابي صلاحيت هاي باليني
|
ساير روشهاي ارزيابي صلاحيت هاي باليني
|
فرایند برگزاری و صدور گواهی کارگاههای محوری :
1- هریک از اعضای هیأت علمی متقاضی ارتقا و یا شرکت در کارگاهها ابتدا با کسب موافقت گروه آموزشی مربوطه ، فرم ثبت نام در کارگاههای مورد نیاز را تکمیل و به گروه آموزش پزشکی در مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی تحویل می نمایند .
2- ارزیابی و صدور گواهی کارگاهها منوط به عوامل زیر خواهد بود :
• شرکت فعال در کارگاههای فعلی یا قبلی این مرکز
• تدوین و ارائه پروژه هاو سایر تکالیف عملی کارگاهها نظیر طرح درس یا دوره آموزشی ، طراحی آزمون ، برگزاری و تحلیل سئوالات یک درس منتخب ، تدوین طرح ارزشیابی و .....
• کسب نمره قبولی در ارزیابی کارگاهها
3- گواهی حضور در کارگاهها که اعضای هیأت علمی در سالهای اخیر گذرانده اند نیز با توجه به شرایط فوق ارزیابی میشود .
دریافت فایل آئین نامه بصورت پی.دی.اف