يکشنبه 18 خرداد 1404 - 11 ذو الحجة 1446
 بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاههاي علوم پزشکی کشور راجع به حاکمیت بالینی
دوره چهارم (1392) , شماره اول English Article
مدیریت در سیستم سلامت
جعفر صادق تبریزی 1، رعنا غلام زاده نیکجو 2، جواد قدوسی نژاد 3، منصور ناصری اصل 4، محمد اصغری جعفر آبادی 5،
  • تاریخ دریافت 1391/11/30
  • تاریخ پذیرش 1392/01/28
  • تاریخ انتشار 1392/03/30
زمینه و اهداف: براي اينكه حاكميت باليني به صورت موفقيت آميزي اجرا شود، لازم است كه به شكل مثبت درك شده و همچنين نگرش  مثبتی به آن وجود داشته باشد. با توجه به سياست فعلي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در خصوص حاكميت باليني لازم است دانش و نگرش دانشجويان مقاطع گوناگون علوم پزشكي، در اين باره سنجيده شود تا نيازهاي آموزشي مورد نياز آنها شناسايي گردد و در برنامه ريزي هاي آموزشي، طراحي و تعديل سرفصل هاي دروس مورد نياز اقدامات لازم اتخاذ گردد. اين مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه هاي علوم پزشکی کشور راجع به حاکمیت بالینی در سال 1391 انجام پذيرفت.

مواد و روش ها
: این مطالعه از نوع توصيفي-تحليلي مي باشد كه بر روي تعداد 159 نفر از دانشجويان رشته هاي مختلف علوم پزشكي به شكل نمونه گیری تصادفي انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه  محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از روش روایی محتوا، و روايي سازه تأیید شد. به منظور تعيين پايايي از روش همساني دروني و محاسبه آلفاي كرونباخ براي هر دو حيطه دانش (0.78) و نگرش (0.68) استفاده شد. داده¬هاي جمع آوري شده وارد نرم افزار SPSS نسخه 11.5 شده و با استفاده از روش تحليل عاملي اكتشافي مورد تجزيه و تحليل واقع شد.

يافته ها
: 64.8% شركت كنندگان در مطالعه زن و مابقي مرد بودند. 71% شركت كنندگان در مطالعه از رشته مديريت خدمات بهداشتي و درماني و مابقي از ساير رشته هاي علوم پزشكي بودند. ميانگين و انحراف معيار نمرات دانش و نگرش به ترتيب 5.8±64.2 و 3.02±13.06 تعيين گرديد. در مقايسه نمره دانش و نگرش دانشجويان و فارغ التحصیلان با مقطع تحصيلي آنها، نشان داده شد كه هيچ ارتباط آماري معناداري بين نمره دانش و مقطع تحصيلي آنها وجود ندارد (p>0.05). ولي بين مقطع تحصيلي و نگرش ارتباط آماري معنادار بود (p= 0.001). با بالاتر رفتن مقطع تحصيلي نمره نگرش دانشجويان نسبت به حاكميت باليني كاهش پيدا مي كرد.

نتيجه گيري
: دانش دانشجويان و فارغ التحصیلان در خصوص حاكميت باليني متوسط به بالا و ميزان نگرش آنها بسيار ضعيف برآورد گرديد كه اين نشان دهنده ديدگاه منفي دانشجويان با وجود آگاهي كافي از اصول و اجزاي حاكميت باليني در خصوص موفقيت اجراي اين رويكرد در سيستم سلامت كشور مي باشد. بنابراين لازم است در خصوص بومي سازي حاكميت باليني اقدامات مناسب در سطح وزارت خانه و دانشگاه ها صورت پذيرد تا فرهنگ حاكميت باليني در جامعه قابل پذيرش تر گردد.
حاکمیت بالینیدانشجودانش نگرش
2402
1110
 
  معرفی

كتابخانه مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي در گروه آموزش علوم پزشكي واقع است اين كتابخانه به گونه يك جريان زنده و پويا مي ماند كه انواع مواد چاپي و غير چاپي به كتابخانه وارد شده و پس از سازماندهي در اختيار كاربران قرار مي گيرد اين كتابخانه زير مجموعه كتابخانه ديجيتالي بوده و همه كاربران علوم پزشكي از طريق نرم افزار مكتوب به آن دسترسي دارند . و كليه كاربران از طريق ثبت نام اينترنتي در كتابخانه ديجيتالي و انتخاب كتابخانه مر كز مطالعات پس از تاييد كتابدار مسئول به عضويت كتابخانه درآمده و از كليه خدمات آن مي توانند بهره مند شوند . و مخزن كتابخانه به صورت قفسه باز اداره مي شو د و مراجعين محترم مي توانند شخصا كتاب يا نشريه مورد نظر را از روي قفسه ها انتخاب نمايند و چنانچه مراجعين نياز به راهنمايي جهت دسترسي به ساير منابع كتابخانه ها داشته باشند مي توانند با راهنمايي كتابدار از برنامه مكتوب استفاده كنند . در حال حاضر ، اين كتابخانه مورد استفاده مشترك مر كز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي و گروه آموزش علو م پزشكي مي باشد

پوشش موضوعي منابع :

اين كتابخانه شامل مجموعه اي از كتب ، مجلات ، فيلم ، سي دي و جزوات آموزشي پيرامون موضوعاتي چون : آموزش پزشكي ، مديريت آموزشي ، ارزشيابي آموزشي ، برنامه ريزي درسي ، روش تدريس ، روش تحقيق ، شيوه هاي آموزش ، روانشناسي آموزشي ، تكنولوژي آموزشي و پزشكي مبتني برشواهد و...است

تعداد كتب فارسي و لا تين كتابخانه بيش از 1100 جلدمي باشد . و بيش از سي عنوان نشريات لا تين و فارسي در زمينه تخصصي آموزش پزشكي ، تحقيق و پژوهش در آموزش و...مي باشد . و كتابخانه مر كز مطالعات مانند ساير كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي بطور دائم آنلا ين بوده و مراجعان مي توانند از پايگاههاي مورد اشتراك دانشگاه مقالا ت Full text و از پايگاههاي داخلي مقالات فارسي با متن كامل دريافت كنند

 

خدمات كتابخانه اي :

ميز امانت و ارائه سرويس به مراجعان ؛

امانت مواد چاپي و غير چاپي

ارائه خدمات جستجو در اينترنت در محل كتابخانه و تهيه پرينت ؛

امكان اتصال به ساير كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي تبريز و آگاهي از منابع موجود در آن كتابخانه ها

امكان جستجو در پايگاههاي اطلاعاتي دانشگاه علوم پزشكي ( در سايت tbzmed.ac.ir ) و دسترسي به مقالات با متن كامل پايگاهها

كمك به مراجعان در جستجوي مقالات در بانكهاي اطلاعاتي از طريق شبكه اينترنت

راهنمايي و آموزش مراجعين در بازيابي اطلاعات و بهره گيري هر چه بهتر از منابع

ارائه خدمات پرينت از CD هاي علمي

 

امكانات كتابخانه :

        · مخزن كتاب هاي چاپي فارسي و لاتين

        · سالن كنفرانس : مجهز به وسايل و تجهيزاتي از جمله لپ تاب ، ويدئو پرژكتور ، ويژيولايزر ، اورهد مي باشد

        · سالن مطالعه

        · تعداد 9 عدد كامپيوتر متصل به اينترنت براي استفاده مراجعان

 

اعضاي كتابخانه :

      · كتابخانه اعضاي زير را مي تواند به عضويت بپذيرد :

      · استادان و دانشجويان رشته هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز

     · دانشجويان كارشناسي ارشد آموزش علوم پزشكي

      · دانشجويان واحد استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشكي تبريز

      · كاركنان شاغل مر كز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي تبريز

 

شرايط استفاده از كتابخانه :

        · كادر آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مي توانند با ارائه كارت شناسايي معتبر از منابع كتابخانه استفاده كنند

        · كليه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه تبريز مي توانند با كارت دانشجويي معتبر از منابع كتابخانه استفاده كنند.

 

ساعات كار كتابخانه :

      تمام ايام هفته به غير از ايام تعطيل از ساعت 8 صبح تا 14 بعد از ظهر داير مي باشد

 

نحوه امانت كتاب ،CD و..

 

امانت كتاب : براي دانشجويا ن به مدت 2 هفته براي اساتيد به مدت سه هفته مي باشد . و پايان نامه ها و نشريات كتبخانه و كتابهاي مرجع به امانت داده نمي شود و مراجعان مي توانند در سالن مطالعه از آنها استفاده كنند و كادر آموزشي نبايد در هر زمان بيش از 4جلد كتاب و دانشجويان مقاطع بالاتر ( كارشناسي ارشد ، دكتراي و فوق تخصص ) 3 جلد و ديگر دانشجويان و كاركنان نبايد بيش از سه جلد كتاب نزد خود به امانت داشته باشند .

 

مسئول کتابخانه: حكيمه حضرتي – كارشناس كتابداري و اطلاع رساني پزشكي