يکشنبه 18 خرداد 1404 - 11 ذو الحجة 1446
 بررسي کيفيت خدمات ادراک شده بيمارستان بر رضايت و بازگشت بيماران؛ مطالعه موردي در مرکز چشم پزشکي فيض
دوره هشتم (1396) , شماره چهارم English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
محمود نادری بنی 1، فهیمه ماه آورپور 2، مرضیه ادیب زاده 3،
  • تاریخ دریافت 1395/11/30
  • تاریخ پذیرش 1396/02/25
  • تاریخ انتشار 1396/12/25
زمينه و اهداف: امروزه با ظهور محيط¬هاي رقابتي، کيفيت خدمات  اهميت بسياري دارد. در ميان بخش¬هاي خدمات، بخش بهداشت داراي جايگاه ويژه¬اي بوده و کيفيت ارائه آن به افراد در بيمارستان¬ها به¬عنوان يکي از سازمان¬هاي بزرگ و پيچيده خدماتي در نظام سلامت، بسيار برجسته است و نظر بيماران ميزان کيفيت خدمات ارائه شده را تعيين مي¬کند. هدف از انجام مطالعه حاضر،  بررسي ارتباط ميان کيفيت خدمات ادراک شده، ارزش خدمات ادراک شده، رضايت بيماران، تبليغات دهان به دهان و تمايل به بازگشت بيماران است.

مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف، توصيفي- پيمايشي و  از منظر نتيجه کاربردي مي¬باشد و با روش تک مقطعي و ميداني انجام گرفته است.  فضاي نمونه 135 نفر از دريافت کنندگان خدمات که حداقل يک بار از مرکز چشم پزشکي فيض در اصفهان بهره¬مند شده¬اند با استفاده از  فرمول كوكران و روش نمونه گيري تصادفي طبقه بندي شده انتخاب گرديد. همچنين ابزار گردآوري داده¬ها پرسشنامه بوده است كه روايي و پايايي آن تأييد گرديده و داده¬هاي جمع¬آوري شده با استفاده از نرم¬افزارهاي  SPSS و Smart PLS2 مورد تحليل قرار گرفته است.

يافته ها: يافته¬ها نشان مي¬دهد؛ تمامي شاخص¬ها از بار عاملي قابل قبولي برخوردارند. کيفيت خدمات ادراک شده بر ارزش ادراک شده (57.0) و رضايت بيماران (28.0) تأثير مثبت و معناداري داشت. ارزش ادراک شده اثر مثبت و معناداري بر رضايت بيماران و بازگشت بيماران  دارد. همچنين رضايت  بيماران بر تبليغات دهان به دهان و تبليغات دهان به دهان بر بازگشت مجدد اثرگذار است.

نتيجه گيري: نتايج تحقيق نشان مي¬دهد که ارزش ادراک شده و رضايت بيماران واسطه¬اي ميان رابطه کيفيت خدمات ادراک شده و بازگشت بيماران است. علاوه براين، تأثير غيرمستقيم ارزش ادراک شده بر بازگشت بيماران، با ميانجي¬گري متغير رضايت بيماران بيشتر از اثر مستقيم آن است. همچنين از متغيرهاي پژوهش، رضايت بيماران بيشترين اثر را بر بازگشت بيماران دارد.

کیفیت خدمات ادراک شدهارزش خدمات ادراک شدهرضایت بیمارانتبلیغات دهان به دهانبازگشت بیماران
930
614
 
  معرفی

كتابخانه مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي در گروه آموزش علوم پزشكي واقع است اين كتابخانه به گونه يك جريان زنده و پويا مي ماند كه انواع مواد چاپي و غير چاپي به كتابخانه وارد شده و پس از سازماندهي در اختيار كاربران قرار مي گيرد اين كتابخانه زير مجموعه كتابخانه ديجيتالي بوده و همه كاربران علوم پزشكي از طريق نرم افزار مكتوب به آن دسترسي دارند . و كليه كاربران از طريق ثبت نام اينترنتي در كتابخانه ديجيتالي و انتخاب كتابخانه مر كز مطالعات پس از تاييد كتابدار مسئول به عضويت كتابخانه درآمده و از كليه خدمات آن مي توانند بهره مند شوند . و مخزن كتابخانه به صورت قفسه باز اداره مي شو د و مراجعين محترم مي توانند شخصا كتاب يا نشريه مورد نظر را از روي قفسه ها انتخاب نمايند و چنانچه مراجعين نياز به راهنمايي جهت دسترسي به ساير منابع كتابخانه ها داشته باشند مي توانند با راهنمايي كتابدار از برنامه مكتوب استفاده كنند . در حال حاضر ، اين كتابخانه مورد استفاده مشترك مر كز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي و گروه آموزش علو م پزشكي مي باشد

پوشش موضوعي منابع :

اين كتابخانه شامل مجموعه اي از كتب ، مجلات ، فيلم ، سي دي و جزوات آموزشي پيرامون موضوعاتي چون : آموزش پزشكي ، مديريت آموزشي ، ارزشيابي آموزشي ، برنامه ريزي درسي ، روش تدريس ، روش تحقيق ، شيوه هاي آموزش ، روانشناسي آموزشي ، تكنولوژي آموزشي و پزشكي مبتني برشواهد و...است

تعداد كتب فارسي و لا تين كتابخانه بيش از 1100 جلدمي باشد . و بيش از سي عنوان نشريات لا تين و فارسي در زمينه تخصصي آموزش پزشكي ، تحقيق و پژوهش در آموزش و...مي باشد . و كتابخانه مر كز مطالعات مانند ساير كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي بطور دائم آنلا ين بوده و مراجعان مي توانند از پايگاههاي مورد اشتراك دانشگاه مقالا ت Full text و از پايگاههاي داخلي مقالات فارسي با متن كامل دريافت كنند

 

خدمات كتابخانه اي :

ميز امانت و ارائه سرويس به مراجعان ؛

امانت مواد چاپي و غير چاپي

ارائه خدمات جستجو در اينترنت در محل كتابخانه و تهيه پرينت ؛

امكان اتصال به ساير كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي تبريز و آگاهي از منابع موجود در آن كتابخانه ها

امكان جستجو در پايگاههاي اطلاعاتي دانشگاه علوم پزشكي ( در سايت tbzmed.ac.ir ) و دسترسي به مقالات با متن كامل پايگاهها

كمك به مراجعان در جستجوي مقالات در بانكهاي اطلاعاتي از طريق شبكه اينترنت

راهنمايي و آموزش مراجعين در بازيابي اطلاعات و بهره گيري هر چه بهتر از منابع

ارائه خدمات پرينت از CD هاي علمي

 

امكانات كتابخانه :

        · مخزن كتاب هاي چاپي فارسي و لاتين

        · سالن كنفرانس : مجهز به وسايل و تجهيزاتي از جمله لپ تاب ، ويدئو پرژكتور ، ويژيولايزر ، اورهد مي باشد

        · سالن مطالعه

        · تعداد 9 عدد كامپيوتر متصل به اينترنت براي استفاده مراجعان

 

اعضاي كتابخانه :

      · كتابخانه اعضاي زير را مي تواند به عضويت بپذيرد :

      · استادان و دانشجويان رشته هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز

     · دانشجويان كارشناسي ارشد آموزش علوم پزشكي

      · دانشجويان واحد استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشكي تبريز

      · كاركنان شاغل مر كز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي تبريز

 

شرايط استفاده از كتابخانه :

        · كادر آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مي توانند با ارائه كارت شناسايي معتبر از منابع كتابخانه استفاده كنند

        · كليه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه تبريز مي توانند با كارت دانشجويي معتبر از منابع كتابخانه استفاده كنند.

 

ساعات كار كتابخانه :

      تمام ايام هفته به غير از ايام تعطيل از ساعت 8 صبح تا 14 بعد از ظهر داير مي باشد

 

نحوه امانت كتاب ،CD و..

 

امانت كتاب : براي دانشجويا ن به مدت 2 هفته براي اساتيد به مدت سه هفته مي باشد . و پايان نامه ها و نشريات كتبخانه و كتابهاي مرجع به امانت داده نمي شود و مراجعان مي توانند در سالن مطالعه از آنها استفاده كنند و كادر آموزشي نبايد در هر زمان بيش از 4جلد كتاب و دانشجويان مقاطع بالاتر ( كارشناسي ارشد ، دكتراي و فوق تخصص ) 3 جلد و ديگر دانشجويان و كاركنان نبايد بيش از سه جلد كتاب نزد خود به امانت داشته باشند .

 

مسئول کتابخانه: حكيمه حضرتي – كارشناس كتابداري و اطلاع رساني پزشكي