يکشنبه 18 خرداد 1404 - 11 ذو الحجة 1446
 ارزيابي کيفيت خدمات بخش اورژانس بيمارستان نمازي شيراز از ديدگاه بيماران
دوره هفتم (1395) , شماره اول English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
جمشید بهمئی 1، حامد رحیمی 2، ایمان رهگشای 3، زهرا کاوسی 4،
  • تاریخ دریافت 1394/12/25
  • تاریخ پذیرش 1395/01/15
  • تاریخ انتشار 1395/03/30
زمينه: مأموريت اصلي بيمارستان در نظام سلامت، تأمين مراقبت با کيفيت براي بيماران و برآوردن نيازها و انتظارات آن هاست. اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف ارزﻳﺎﺑﻲ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت بخش اورژانس از دﻳﺪﮔﺎه ﺑﻴﻤﺎران در ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن نمازي شيراز اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

روش کار: اين پژوهش يک مطالعه توصيفي - تحليلي بود که به روش مقطعي در طي ماه هاي اسفند 1392 و فروردين 1393 صورت گرفت. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اين ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، کليه ﺑﻴﻤﺎران ﺑﺴﺘﺮي در بخش اورژانس ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن نمازي بودند. نمونه گيري به صورت تصادفي ساده انجام شد و حجم نمونه 582 نفر تعيين گرديد. داده ها از طريق پرسشنامه سروکوال جمع آوري شدند. روايي پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و آزمون تحليل عاملي و پايايي آن با استفاده از آزمون ضريب آلفاي کرونباخ 87/0 اثبات گرديد .پرسشنامه، شکاف کيفيت را در شش بعد کيفيت خدمت شامل؛ ملموسات، اطمينان، تضمين، همدلي، پاسخگويي و دسترسي به خدمات اندازه‌گيري کرد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و به کارگيري آماره‌هاي توصيفي، آزمون‌هاي تي- زوجي، تي- مستقل و آناليز واريانس يک طرفه تجزيه و تحليل شدند.

يافته ها: نتايج نشان داد بيشترين و کمترين شکاف به ترتيب در ابعاد تضمين (86/0±55/0-) و پاسخگويي (98/0±31/0-) بوده است. در ابعاد ملموسات، قابليت اطمينان و دسترسي به خدمات بين انتظارات و ادراکات اختلاف معناداري وجود داشت (05/0>P) و در ابعاد پاسخگويي، تضمين و همدلي اختلاف معناداري وجود نداشت (05/0
نتيجه گيري: ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت در بخش اورژانس اين ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن وﺿﻌﻴﺖ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ داشت؛ اما شکاف ﻣﻌﻨﻲدار‬‬‬‬‬‬ ﻛﻴﻔﻴﺖ در برخي اﺑﻌﺎد در ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن، ﺑﻴﺎنﮔﺮ ﻟﺰوم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺪﻳﺮان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺑﻬﺒﻮد ﻛﻴﻔﻴﺖ اﺳﺖ ﺗﺎ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪي ﺑﻴﺸﺘﺮ‬‬‬‬‬‬‬ ﺑﻴﻤﺎران را ﻓﺮاﻫﻢ آورد.‬‬‬‬‬‬‬
اورژانسشکاف کیفیتانتظاراتادراک
1837
1595
 
  معرفی

كتابخانه مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي در گروه آموزش علوم پزشكي واقع است اين كتابخانه به گونه يك جريان زنده و پويا مي ماند كه انواع مواد چاپي و غير چاپي به كتابخانه وارد شده و پس از سازماندهي در اختيار كاربران قرار مي گيرد اين كتابخانه زير مجموعه كتابخانه ديجيتالي بوده و همه كاربران علوم پزشكي از طريق نرم افزار مكتوب به آن دسترسي دارند . و كليه كاربران از طريق ثبت نام اينترنتي در كتابخانه ديجيتالي و انتخاب كتابخانه مر كز مطالعات پس از تاييد كتابدار مسئول به عضويت كتابخانه درآمده و از كليه خدمات آن مي توانند بهره مند شوند . و مخزن كتابخانه به صورت قفسه باز اداره مي شو د و مراجعين محترم مي توانند شخصا كتاب يا نشريه مورد نظر را از روي قفسه ها انتخاب نمايند و چنانچه مراجعين نياز به راهنمايي جهت دسترسي به ساير منابع كتابخانه ها داشته باشند مي توانند با راهنمايي كتابدار از برنامه مكتوب استفاده كنند . در حال حاضر ، اين كتابخانه مورد استفاده مشترك مر كز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي و گروه آموزش علو م پزشكي مي باشد

پوشش موضوعي منابع :

اين كتابخانه شامل مجموعه اي از كتب ، مجلات ، فيلم ، سي دي و جزوات آموزشي پيرامون موضوعاتي چون : آموزش پزشكي ، مديريت آموزشي ، ارزشيابي آموزشي ، برنامه ريزي درسي ، روش تدريس ، روش تحقيق ، شيوه هاي آموزش ، روانشناسي آموزشي ، تكنولوژي آموزشي و پزشكي مبتني برشواهد و...است

تعداد كتب فارسي و لا تين كتابخانه بيش از 1100 جلدمي باشد . و بيش از سي عنوان نشريات لا تين و فارسي در زمينه تخصصي آموزش پزشكي ، تحقيق و پژوهش در آموزش و...مي باشد . و كتابخانه مر كز مطالعات مانند ساير كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي بطور دائم آنلا ين بوده و مراجعان مي توانند از پايگاههاي مورد اشتراك دانشگاه مقالا ت Full text و از پايگاههاي داخلي مقالات فارسي با متن كامل دريافت كنند

 

خدمات كتابخانه اي :

ميز امانت و ارائه سرويس به مراجعان ؛

امانت مواد چاپي و غير چاپي

ارائه خدمات جستجو در اينترنت در محل كتابخانه و تهيه پرينت ؛

امكان اتصال به ساير كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي تبريز و آگاهي از منابع موجود در آن كتابخانه ها

امكان جستجو در پايگاههاي اطلاعاتي دانشگاه علوم پزشكي ( در سايت tbzmed.ac.ir ) و دسترسي به مقالات با متن كامل پايگاهها

كمك به مراجعان در جستجوي مقالات در بانكهاي اطلاعاتي از طريق شبكه اينترنت

راهنمايي و آموزش مراجعين در بازيابي اطلاعات و بهره گيري هر چه بهتر از منابع

ارائه خدمات پرينت از CD هاي علمي

 

امكانات كتابخانه :

        · مخزن كتاب هاي چاپي فارسي و لاتين

        · سالن كنفرانس : مجهز به وسايل و تجهيزاتي از جمله لپ تاب ، ويدئو پرژكتور ، ويژيولايزر ، اورهد مي باشد

        · سالن مطالعه

        · تعداد 9 عدد كامپيوتر متصل به اينترنت براي استفاده مراجعان

 

اعضاي كتابخانه :

      · كتابخانه اعضاي زير را مي تواند به عضويت بپذيرد :

      · استادان و دانشجويان رشته هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز

     · دانشجويان كارشناسي ارشد آموزش علوم پزشكي

      · دانشجويان واحد استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشكي تبريز

      · كاركنان شاغل مر كز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي تبريز

 

شرايط استفاده از كتابخانه :

        · كادر آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مي توانند با ارائه كارت شناسايي معتبر از منابع كتابخانه استفاده كنند

        · كليه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه تبريز مي توانند با كارت دانشجويي معتبر از منابع كتابخانه استفاده كنند.

 

ساعات كار كتابخانه :

      تمام ايام هفته به غير از ايام تعطيل از ساعت 8 صبح تا 14 بعد از ظهر داير مي باشد

 

نحوه امانت كتاب ،CD و..

 

امانت كتاب : براي دانشجويا ن به مدت 2 هفته براي اساتيد به مدت سه هفته مي باشد . و پايان نامه ها و نشريات كتبخانه و كتابهاي مرجع به امانت داده نمي شود و مراجعان مي توانند در سالن مطالعه از آنها استفاده كنند و كادر آموزشي نبايد در هر زمان بيش از 4جلد كتاب و دانشجويان مقاطع بالاتر ( كارشناسي ارشد ، دكتراي و فوق تخصص ) 3 جلد و ديگر دانشجويان و كاركنان نبايد بيش از سه جلد كتاب نزد خود به امانت داشته باشند .

 

مسئول کتابخانه: حكيمه حضرتي – كارشناس كتابداري و اطلاع رساني پزشكي