يکشنبه 18 خرداد 1404 - 11 ذو الحجة 1446
 اندازه گيري جامع کيفيت خدمات ارائه شده به مادران باردار در شهر تبريز
دوره دوم (1390) , شماره چهارم English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
جعفر صادق تبریزی 1، محمد اصغری جعفر آبادی 2، شبنم ایزدی 3، کمال قلی پور 4، نسرین فرشباف 5، احمد مردی 6،
  • تاریخ دریافت 1390/08/30
  • تاریخ پذیرش 1390/09/28
  • تاریخ انتشار 1390/12/25
زمينه و اهداف: کيفيت در خدمات بهداشتي و درماني داراي سه بعد اصلي؛ کيفيت خدمت، کيفيت فني و کيفيت مشتري مي باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسي کيفيت مراقبت هاي ارائه شده در دوران بارداري بر مبنايمدل جامع اندازه گيري کيفيت خدمات بهداشتي و درماني مي باشد.

مواد و روش ها
: مطالعه حاضر يک مطالعه توصيفي - مقطعي است که با شرکت 185 نفر از مادرانکه در ماه نهم بارداري براي دريافت مراقبت هاي دوران بارداري به مراکز بهداشتي تبريز مراجعه مي کردند، انجام گرفت. نمونه ها به طور تصادفي از 40 مرکز و پايگاه انتخاب شده و داده ها به وسيله پرسشنامه محقق ساخته که روايي محتواي پرسشنامه با نظر متخصصين و پايايي آن بر اساس شاخص آلفاي كرونباخ]کيفيت خدمت (0.85=α)، کيفيت فني (0.77=α) و کيفيت مشتري (0.71=α)[ تأييد شده بود، جمع آوري گرديد. نمره نهايي هر کدام از ابعاد در قالب مقايس 0 تا100 نمره گذاري شد، که نمره بالاتر نشانگر کيفيت بالاتر بود. براي تحليل داده ها از آزمون هاي تي مستقل، ANOVA و آزمون تعقيبي توکي استفاده شد. تحليل داده ها با نرم افزار SPSS17 صورت گرفت.

يافته ها
: متوسط شاخص کيفيت از مقياس0 تا 100 برابر 58.59 بود و متوسط نمرات مربوط به کيفيت خدمت، کيفيت فني و کيفيت مشتري به ترتيب 75.3، 40.54 و 67.79 بود. در مورد کيفيت مشتري، نتايج نشانگر اين است که اکثر مادران در مرحله مشارکت و اقدام فعال باقي مانده اند. شکاف قابل توجهي بين مراقبت دريافت شده و استانداردهاي توصيه شده وجود داشت. همچنين کيفيت ويژگي هاي بين فردي و غير فني مراقبت هاي دوران بارداري پايين ارزيابي شده است.

بحث و نتيجه گيري: بر اساس شاخص کيفيت، وضعيت فعلي کيفيت خدمات از ديد مادران باردار نگران کننده است. توانمندسازي مادران از طريق دخيل کردن آن ها در فرايند تصميم گيري و ارائه مراقبت، مي تواند منجر به بهبودکيفيت مشتري و ارتقاي توانمندي مادران باردار در اتخاذ تصميمات بهينه و اقدامات آنها گردد و از اين طريق موجب ارتقاي ساير جبنه هاي کيفيت شود.

مراقبتهای دوران بارداریکیفیت فنیکیفیت خدمتکیفیت مشتریدیدگاه گیرندگان خدماتایران
2022
1154
 
  معرفی

كتابخانه مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي در گروه آموزش علوم پزشكي واقع است اين كتابخانه به گونه يك جريان زنده و پويا مي ماند كه انواع مواد چاپي و غير چاپي به كتابخانه وارد شده و پس از سازماندهي در اختيار كاربران قرار مي گيرد اين كتابخانه زير مجموعه كتابخانه ديجيتالي بوده و همه كاربران علوم پزشكي از طريق نرم افزار مكتوب به آن دسترسي دارند . و كليه كاربران از طريق ثبت نام اينترنتي در كتابخانه ديجيتالي و انتخاب كتابخانه مر كز مطالعات پس از تاييد كتابدار مسئول به عضويت كتابخانه درآمده و از كليه خدمات آن مي توانند بهره مند شوند . و مخزن كتابخانه به صورت قفسه باز اداره مي شو د و مراجعين محترم مي توانند شخصا كتاب يا نشريه مورد نظر را از روي قفسه ها انتخاب نمايند و چنانچه مراجعين نياز به راهنمايي جهت دسترسي به ساير منابع كتابخانه ها داشته باشند مي توانند با راهنمايي كتابدار از برنامه مكتوب استفاده كنند . در حال حاضر ، اين كتابخانه مورد استفاده مشترك مر كز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي و گروه آموزش علو م پزشكي مي باشد

پوشش موضوعي منابع :

اين كتابخانه شامل مجموعه اي از كتب ، مجلات ، فيلم ، سي دي و جزوات آموزشي پيرامون موضوعاتي چون : آموزش پزشكي ، مديريت آموزشي ، ارزشيابي آموزشي ، برنامه ريزي درسي ، روش تدريس ، روش تحقيق ، شيوه هاي آموزش ، روانشناسي آموزشي ، تكنولوژي آموزشي و پزشكي مبتني برشواهد و...است

تعداد كتب فارسي و لا تين كتابخانه بيش از 1100 جلدمي باشد . و بيش از سي عنوان نشريات لا تين و فارسي در زمينه تخصصي آموزش پزشكي ، تحقيق و پژوهش در آموزش و...مي باشد . و كتابخانه مر كز مطالعات مانند ساير كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي بطور دائم آنلا ين بوده و مراجعان مي توانند از پايگاههاي مورد اشتراك دانشگاه مقالا ت Full text و از پايگاههاي داخلي مقالات فارسي با متن كامل دريافت كنند

 

خدمات كتابخانه اي :

ميز امانت و ارائه سرويس به مراجعان ؛

امانت مواد چاپي و غير چاپي

ارائه خدمات جستجو در اينترنت در محل كتابخانه و تهيه پرينت ؛

امكان اتصال به ساير كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي تبريز و آگاهي از منابع موجود در آن كتابخانه ها

امكان جستجو در پايگاههاي اطلاعاتي دانشگاه علوم پزشكي ( در سايت tbzmed.ac.ir ) و دسترسي به مقالات با متن كامل پايگاهها

كمك به مراجعان در جستجوي مقالات در بانكهاي اطلاعاتي از طريق شبكه اينترنت

راهنمايي و آموزش مراجعين در بازيابي اطلاعات و بهره گيري هر چه بهتر از منابع

ارائه خدمات پرينت از CD هاي علمي

 

امكانات كتابخانه :

        · مخزن كتاب هاي چاپي فارسي و لاتين

        · سالن كنفرانس : مجهز به وسايل و تجهيزاتي از جمله لپ تاب ، ويدئو پرژكتور ، ويژيولايزر ، اورهد مي باشد

        · سالن مطالعه

        · تعداد 9 عدد كامپيوتر متصل به اينترنت براي استفاده مراجعان

 

اعضاي كتابخانه :

      · كتابخانه اعضاي زير را مي تواند به عضويت بپذيرد :

      · استادان و دانشجويان رشته هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز

     · دانشجويان كارشناسي ارشد آموزش علوم پزشكي

      · دانشجويان واحد استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشكي تبريز

      · كاركنان شاغل مر كز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي تبريز

 

شرايط استفاده از كتابخانه :

        · كادر آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مي توانند با ارائه كارت شناسايي معتبر از منابع كتابخانه استفاده كنند

        · كليه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه تبريز مي توانند با كارت دانشجويي معتبر از منابع كتابخانه استفاده كنند.

 

ساعات كار كتابخانه :

      تمام ايام هفته به غير از ايام تعطيل از ساعت 8 صبح تا 14 بعد از ظهر داير مي باشد

 

نحوه امانت كتاب ،CD و..

 

امانت كتاب : براي دانشجويا ن به مدت 2 هفته براي اساتيد به مدت سه هفته مي باشد . و پايان نامه ها و نشريات كتبخانه و كتابهاي مرجع به امانت داده نمي شود و مراجعان مي توانند در سالن مطالعه از آنها استفاده كنند و كادر آموزشي نبايد در هر زمان بيش از 4جلد كتاب و دانشجويان مقاطع بالاتر ( كارشناسي ارشد ، دكتراي و فوق تخصص ) 3 جلد و ديگر دانشجويان و كاركنان نبايد بيش از سه جلد كتاب نزد خود به امانت داشته باشند .

 

مسئول کتابخانه: حكيمه حضرتي – كارشناس كتابداري و اطلاع رساني پزشكي