يکشنبه 18 خرداد 1404 - 11 ذو الحجة 1446
 عوامل تأثيرگذار بر ارزشيابي اساتيد از ديدگاه دانشجويان دانشکده بهداشت و تغذيه دانشگاه علوم پزشکي تبريز در سال 1389
دوره دوم (1390) , شماره دوم English Article
مدیریت در سیستم سلامت
معصومه قلیزاده 1، علی جنتی 2، محمد فاروق خسروی 3، عبداله صالحی 4، مهسا یزدان مهر 5،
  • تاریخ دریافت 1390/02/12
  • تاریخ پذیرش 1390/04/25
  • تاریخ انتشار 1390/06/30
زمينه و اهداف: ارزشيابي اساتيد به منظور تعيين موفقيت اعضاي هيأت علمي در نيل به اهداف آموزشي انجام مي شود.مهم ترين دليل ارزشيابي دانشجويان از اساتيد و تأکيد بر بهبود آن،ايجاد زمينه مناسب براي هيأت علمي درراستاي ارتقاي سطح  آموزش مي باشد. مطالعه حاضر با هدف تعيين ديدگاه دانشجويان درمورد عوامل مؤثر بر ارزشيابي استاد در دانشکده بهداشت و تغذيه تبريز انجام شد.

مواد و روش ها: اين مطالعه توصيفي- تحليلي، بامشاركت تمام دانشجويان ترم دوم و بالاترشاغل به تحصيل سال در 1389دردانشکده بهداشت وتغذيه انجام شد پرسش نامه حاوي  مشخصات دموگرافيك و عوامل موثر بر ارزشيابي استاد شامل مهارت تدريس استاد (7سوال) خصوصيات فردي استاد(16 سوال)،خصوصيات فردي ونگرش دانشجو نسبت درس(6 سوال)، بامراجعه حضوري محقق قبل  ازشروع كلاس درس در اختياردانشجويان قرار گرفت.داده ها با استفاده از آزمونهاي آماري توکي، leven و فريدمن تجزيه و تحليل شده است.

يافته ها: نتايج نشان داد که ازديدگاه دانشجويان معلومات وتسلط علمي استاد( 98.2%)، توان استاد در انتقال مفاهيم( 91.3% )، متانت و شخصيت استاد( 89%)، خوش اخلاقي(87.3%)، شيوه بيان ونحوه سازمان دهي و تنطيم درس(85%) تأثير خيلي زياد تا زياد بر ارزشيابي اساتيد دارند. همچنين نظرونگرش ساير دانشجويان نسبت به استاد به ميزان کم و خيلي کم برارزشيابي اساتيد دخالت دارند.علاوه بر اين بين جنسيت و رشته تحصيلي دانشجويان بانمره ارزشيابي اساتيدرابطه معني داري مشاهده شد، در حاليکه بين بومي و غير بومي بودن و معدل دانشجويان با ارزشيابي استاد رابطه معني-داري مشاهده نشد.

بحث و نتيجه گيري: نتايج اين مطالعه نشان  داد توانمندي  علمي استاد (تسلط علمي استاد بر موضوع درسي) يكي ازمهمترين فاكتورهاي تأثيرگذار د رارزشيابي اساتيد است.همچنين به نظر مي رسد كه نه تنهان حوه تدريس و آموزش استاد،بلكه شخصيت ومنش استادمي توانددرافزايش انگيزه دانشجويان براي يادگيري وآموزش، و نهايتاً ارتقاي كيفيت آموزش بسيار موثر باشد.

دیدگاهدانشجواستاد ارزشیابی
2386
1223
 
  معرفی

كتابخانه مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي در گروه آموزش علوم پزشكي واقع است اين كتابخانه به گونه يك جريان زنده و پويا مي ماند كه انواع مواد چاپي و غير چاپي به كتابخانه وارد شده و پس از سازماندهي در اختيار كاربران قرار مي گيرد اين كتابخانه زير مجموعه كتابخانه ديجيتالي بوده و همه كاربران علوم پزشكي از طريق نرم افزار مكتوب به آن دسترسي دارند . و كليه كاربران از طريق ثبت نام اينترنتي در كتابخانه ديجيتالي و انتخاب كتابخانه مر كز مطالعات پس از تاييد كتابدار مسئول به عضويت كتابخانه درآمده و از كليه خدمات آن مي توانند بهره مند شوند . و مخزن كتابخانه به صورت قفسه باز اداره مي شو د و مراجعين محترم مي توانند شخصا كتاب يا نشريه مورد نظر را از روي قفسه ها انتخاب نمايند و چنانچه مراجعين نياز به راهنمايي جهت دسترسي به ساير منابع كتابخانه ها داشته باشند مي توانند با راهنمايي كتابدار از برنامه مكتوب استفاده كنند . در حال حاضر ، اين كتابخانه مورد استفاده مشترك مر كز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي و گروه آموزش علو م پزشكي مي باشد

پوشش موضوعي منابع :

اين كتابخانه شامل مجموعه اي از كتب ، مجلات ، فيلم ، سي دي و جزوات آموزشي پيرامون موضوعاتي چون : آموزش پزشكي ، مديريت آموزشي ، ارزشيابي آموزشي ، برنامه ريزي درسي ، روش تدريس ، روش تحقيق ، شيوه هاي آموزش ، روانشناسي آموزشي ، تكنولوژي آموزشي و پزشكي مبتني برشواهد و...است

تعداد كتب فارسي و لا تين كتابخانه بيش از 1100 جلدمي باشد . و بيش از سي عنوان نشريات لا تين و فارسي در زمينه تخصصي آموزش پزشكي ، تحقيق و پژوهش در آموزش و...مي باشد . و كتابخانه مر كز مطالعات مانند ساير كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي بطور دائم آنلا ين بوده و مراجعان مي توانند از پايگاههاي مورد اشتراك دانشگاه مقالا ت Full text و از پايگاههاي داخلي مقالات فارسي با متن كامل دريافت كنند

 

خدمات كتابخانه اي :

ميز امانت و ارائه سرويس به مراجعان ؛

امانت مواد چاپي و غير چاپي

ارائه خدمات جستجو در اينترنت در محل كتابخانه و تهيه پرينت ؛

امكان اتصال به ساير كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي تبريز و آگاهي از منابع موجود در آن كتابخانه ها

امكان جستجو در پايگاههاي اطلاعاتي دانشگاه علوم پزشكي ( در سايت tbzmed.ac.ir ) و دسترسي به مقالات با متن كامل پايگاهها

كمك به مراجعان در جستجوي مقالات در بانكهاي اطلاعاتي از طريق شبكه اينترنت

راهنمايي و آموزش مراجعين در بازيابي اطلاعات و بهره گيري هر چه بهتر از منابع

ارائه خدمات پرينت از CD هاي علمي

 

امكانات كتابخانه :

        · مخزن كتاب هاي چاپي فارسي و لاتين

        · سالن كنفرانس : مجهز به وسايل و تجهيزاتي از جمله لپ تاب ، ويدئو پرژكتور ، ويژيولايزر ، اورهد مي باشد

        · سالن مطالعه

        · تعداد 9 عدد كامپيوتر متصل به اينترنت براي استفاده مراجعان

 

اعضاي كتابخانه :

      · كتابخانه اعضاي زير را مي تواند به عضويت بپذيرد :

      · استادان و دانشجويان رشته هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز

     · دانشجويان كارشناسي ارشد آموزش علوم پزشكي

      · دانشجويان واحد استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشكي تبريز

      · كاركنان شاغل مر كز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي تبريز

 

شرايط استفاده از كتابخانه :

        · كادر آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مي توانند با ارائه كارت شناسايي معتبر از منابع كتابخانه استفاده كنند

        · كليه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه تبريز مي توانند با كارت دانشجويي معتبر از منابع كتابخانه استفاده كنند.

 

ساعات كار كتابخانه :

      تمام ايام هفته به غير از ايام تعطيل از ساعت 8 صبح تا 14 بعد از ظهر داير مي باشد

 

نحوه امانت كتاب ،CD و..

 

امانت كتاب : براي دانشجويا ن به مدت 2 هفته براي اساتيد به مدت سه هفته مي باشد . و پايان نامه ها و نشريات كتبخانه و كتابهاي مرجع به امانت داده نمي شود و مراجعان مي توانند در سالن مطالعه از آنها استفاده كنند و كادر آموزشي نبايد در هر زمان بيش از 4جلد كتاب و دانشجويان مقاطع بالاتر ( كارشناسي ارشد ، دكتراي و فوق تخصص ) 3 جلد و ديگر دانشجويان و كاركنان نبايد بيش از سه جلد كتاب نزد خود به امانت داشته باشند .

 

مسئول کتابخانه: حكيمه حضرتي – كارشناس كتابداري و اطلاع رساني پزشكي